Isnin, 18 Januari 2016

Selamat Berpulang Ke Tanah Abadi, Luna.



Luna kucing mendatang ke rumah kami, 3 tahun lepas, awal sehari dari tarikh nikah Kak Elmi Izua. Ibu cakap, dia datang rumah Subuh hari, time adik aku nak ke sekolah, dia dah ada dalam pagar rumah, sembunyi dalam enjin kereta. Ibu tak sampai hati nak halau, jadi kami ambil keputusan untuk jaga dia. Walaupun Luna kucing jantan, tapi nama dia sungguh feminin, sebab adik-adik aku salah bagitahu aku jantina Si Luna. Luna kucing yang kuat cemburu. Ketika kami awal-awal ambil Beto,seminggu dia tak mahu aku pegang dia, sebab aku bawa Beto masuk bilik. Sama juga macam awal-awal Sahak kami bela, 3 hari dia tak kasi aku pegang dia. Sejak ada Beto, kemudian Sahak, Luna dah kurang manja dengan aku.

Sampailah awal bulan Januari, aku sampai je rumah, ibu cakap dia tak sihat. Aku tegur Luna, tanya dia sakit apa, terus dia mengeow panjang, seakan-akan mengadu dan bercerita dengan aku. Sejak aku balik, semua tempat yang Sahak suka lepak, dia ambil alih. Sahak ada kotak untuk mencakar, Luna ambil jadikan tempat tidur. Sahak hari-hari tidur atas katil aku, Luna pun buat benda yang sama, sampai Sahak perlu beralah. Luna macam mahu tunjuk manja. Kucing pun sukakan perhatian lebih.

Tapi, dalam masa seminggu ni, Luna sakit semula. Demamnya tak kebah. Tak mahu makan. Dia cuma baring dan tidur, kencing pun di tempat tidur. Penuh tilam aku dengan air kencing dia. Tak apalah, najis tu boleh dibasuh. Yang penting dia sembuh. Oleh sebab dia tak mahu makan, aku perlu suapkan air kelapa menggunakan syringe, takut dia tak ada tenaga. Dia minum juga, dalam 6-7 pancit. Pagi tadi, dah ada tanda Luna tenat. Dia mula mendengus kuat, dan mula menghempas-hempas tubuh. Kami usap dia, pujuk dia, kasi kata-kata semangat. Dan Luna memang suka kena pujuk, dia lawan juga sakitnya itu. Aku bawa Luna masuk ke bilik. Senang aku jaga. Dia makin semput. Tapi bila kami tegur, bersembang dengan dia, dia menjawab dengan beriya-iya, macam mahu bercerita. Dia berdiri dan mahu berjalan, walau cuma selangkah. Aku pesan, kalau tak larat, baring saja lah. jangan paksa diri. Pukul 11 lebih, aku keluar ke pasar. Aku pesan dengan ibu, tengokkan Luna. Dia dah penat sangat. Tak lama aku di pasar, adik aku telefon, bagitahu Luna dah tak ada. Aku terdiam, tapi faham akan hukum alam. Yang bernyawa pasti akan pergi.

Tangan aku yang pertama pegang Luna, aku kejar dia dan tangkap dia dari dalam enjin kereta, bawa dia mandi sebab badan dia penuh dengan minyak hitam, dan ketika dia nak pergi, dia mahu berada dalam bilik aku. Berbaring atas tilam aku. Menyorok di rak baju aku. dan cuba bermanja walau keadaan amat lemah. Terima kasih kerana sudi memilih keluarga kami untuk dijadikan tempat perlindungan kau Luna. Bahagialah di sana, jangan lupa cari Beto. Luna kan rapat dengan Beto, kan? Dekat sana, Luna tak akan lapar, dan tak akan sakit langsung. Jangan lupa jadi saksi untuk kami nanti ya, kalau-kalau kami perlukan pertolongan Luna nanti di hari timbalan. Jumpa nanti di alam lain. =(

Ini gambar Luna 3 tahun lalu, selepas dimandikan secara paksa.

Luna masih muda-muda. 

Kena buli pun Luna tak kisah

Entah kenapa, Luna cukup senang rapat dengan Beto.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan