Khamis, 8 Januari 2015

Senyum. Volume II.



Bertemu lagi.

Aku tau aku bercakap sorang-sorang. Im not expecting any readers, or viewers as my blog is not promoted via fb, twitter, instagram. Nasib kalau korang terjumpa dari Google. Harap ada waima secebis perkara yang boleh aku kongsi. Aku suka bercerita. Walau tiada yang baca, tak apalah. Asalkan benda ni tak terus bersarang dalam otak, fair enough.

Ini entri ke-2 aku untuk 2015. Kalau masih ingat, kisah seorang Apek a.k.a Uncle yang gigih, cekal mengukir senyum, walau ditengking dan diherdik, dan walau maruah seaakan dipijak dan dihenyak. Aku selalu tertanya, hina sangatkah menjadi manusia miskin pada mata masyarakat? Bacin sangatkah badan orang tak punya harta nak dibandingkan mereka yang sentiasa dibalut kemewahan. Dan kalau ya, apa perlu heran. Orang yang kurang pada kaya cuma mampu bersyukur pada rezeki apa ada. Atau, jadi satu dosakah untuk orang yang tak berharta untuk miliki satu benda bernilai, bernama 'Bahagia'?


Untuk orang-orang macam ni, sedarlah, tiada manusia minta untuk dihidupkan dalam keadaan tak punya apa-apa. Mana ada manusia yang suka lihat isteri dan anak hidup dalam kesempitan, pakai baju sempit serabai, harap ihsan orang, makan bercatu-catu semata-mata mahu cukupkan bekalan makanan, mana ada bapa yang mahu lihat anak ke sekolah dengan pakaian putih tapi kuning, kasut koyak tak berganti, beg yang talinya dah cemamai tunggu masa terputus kasih, dan alat tulis yang asa ada. Tak ada ibu bapa yang mahu lihat anak mereka membesar dalam kesusahan. Tak ada.


Hari tu, aku bawa ibu dan adik aku pergi makan di medan selera. Orang Batu Pahat mesti tau Benteng. Makan macam biasa. Sembang dengan abang kedai yang memang peramah dan kenal dengan arwah Papa. Melayan kucing-kucing yang bersepah dan cukup banyak orang buang di situ. Kucing yang terlebih peramah. Yang tanpa segan dan silu, panjat kaki pelanggan demi secebis makanan. Habis makan, kami semua menuju ke kereta. Mahu pulang.


Elok je punggung mendarat atas kusyen kereta, mata kami semua tertancap pada susuk seorang gadis. Manis dengan tudung labuhnya, bergerak dari satu meja ke satu meja. Dikendong beg di bahu, sambil tersenyum manis promosikan produk jualan. Itu gelagat biasa di medan selera yang ramai pelanggan. Banyak peniaga yang mahu mencuba nasib mencari rezeki. Cuma, modus operasi mereka bukan berniaga di kedai yang fizikal, mereka lebih mengharapkan kekuatan tubuh dan keupayaan sendiri. Bergerak ke hulu ke hilir. Pada aku, mereka memang cukup gigih. Kagum.


Ibu cakap, perempuan muda tu muallaf. Memang selalu ibu nampak dia akan berniaga sekitar bandar. Aku diam. Kasihan. Untuk wanita muda yang baru diberi hidayah, dan kemudian berniaga dengan cara begini, aku rasa kita semua mesti akan rasa simpati. Tak semua orang sanggup untuk pergi dari meja ke meja untuk berniaga. Ramai pasti jawab 'Malu' kalau disuruh buat macam tu. Aku pun sama.


Tapi, ada benda yang cukup merimaskan mata.
 Ada benda yang aku rasa cukup geram.
Ada perkara yang masih aku tak faham.


Masyarakat kita.
Masyarakat yang cepat menghukum.
Masyarakat yang kadang-kadang menjadi terlalu kejam.
Masyarakat yang suka memberi pandangan keji.


Aku cukup geram, bila orang-orang yang sedang di-approach oleh gadis tu, dengan selamba beri pandangan cukup menjengkelkan. Dia punya pandang, takat guna anak mata je. Acuh tak acuh. Tak ditoleh langsung si muallaf yang tengah bercakap. Makin aku menyirap, bukan satu meja, tapi majoriti semua sama je. Bukan main dijeling muallaf ni. Macam orang tu hina sangat. Macam orang tu kotor dan berbau pekung. Dan kalau iye pun, tak perlu buat muka macam tu. Instead of give the bulshit kind of facial expression, why dont the society just smile and say 'No, thanks'. Bukannya payah dan kena kerah tenaga. Cukup gerakkan sikit otot-otot kat muka. Thats all. Oh, dan juga kena ada sikap ikhlas. This one is so importent. Aku suspek dorang ni semua papa kedana dengan nilai ikhlas. Hati dan jiwa dorang kosong dan tandus dengan kasih sayang. Gersang. Kering kontang.


Entah. Aku ni terlebih nilai empati ke?


Terkesan. Aku nampak macam mana muallaf ni datang dengan beg dari meja ke meja, dengan mulut tak lekang senyum. Bersungguh-sungguh dia cuba bercerita pasal benda yang dia jual. Dan manusia berhati tahi dan najis cuma jeling dan geleng kepala. Muallaf ni tak tarik muka pun, tetap dia senyum sambil tertunduk-tunduk kepala ucap terima kasih. Senyum. Mata dia bulat berkaca masa menerangkan dan ucap terima kasih. Dan mata kita tak buta, hati kita tak gelap untuk sedar dan menilai senyum mana yang dibuat-buat dan senyum mana yang ikhlas dari jiwa.
Muallaf ni, muka dia sangat innocent.


Aku yang rasa malu tengok kaum aku yang terlahir menjadi Muslim, tapi dalam berpuluh tahun menjadi Mukmin, benda semudah ini pun mereka tak boleh nak amal. Muallaf yang baru kenal dan mendalami Islam, lebih bersopan kata dan bahasa, juga pada tiap tingkah laku. Malu. Tak jatuh nilai dan darjat seorang manusia untuk berbuat baik pada manusia lain. Itupun kalau manusia tu berdarjat. Entah-entah kau punya tahap pun sama macam dia.


Aku cukup tak faham kenapa masyarakat kita, pada tahun 2015, masih boleh berperangai macam manusia tak bertamadun. Apa jijiknya berniaga macam dia buat? Bukannya dia minta sedekah atau minta duit kau. Dia cuma seorang peniaga, yang bergerak dari meja ke meja. Kalau tak mahu beli, you have the right to say no. Not a big deal. It just people should learn the art to say no and rejecting in a proper way and also using a good words. Itu je.


Oleh sebab kesian, aku suruhlah adik aku turun beli benda yang dia jual. Sokong saudara baru kita berniaga. Kalau makanan, bolehlah dimakan, perut kenyang. Sedap ke tak, tak ape, belakang kira. Kalau benda lain, masih boleh diguna dan dipakai. Kalau bukan kita yang sokong saudara kita, siapa lagi, kan?


Rupanya dia jual minyak wangi botol golek kecik tu, dan pewangi kereta. Adik aku beli pewangi bau strawberi, yang bukan selera aku. Then I decided to go and change the perfume by myself. I just want to listend for her voice, and see closely how she sell her products. Masa aku bergerak ke arah dia, dia sedang menjual pada satu keluarga. Alhamdulillah, this family give a good respond towards her. Aku tunggu di tepi, biarkan dia habis menjual di meja tu. Sudah itu, cepat-cepat aku pergi dapatkan dia.


"Kak tadi adik saya beli perfume kereta ni, tapi saya nak tukar. Perfume ni ada bau lain tak selain strawberi? Bau lemon ada tak?"

"Maaf, tak ada.Cuma ada ini saje."

"Oh yeke? Haa ok lah kalau macam tu. Saya ambil jelah strawberi ni. Terima kasih ye."

"Terima kasih."


Dia punya ucap terima kasih, memang usik perasaan bro. Macam aku cerita tadi, bukan takat muka dia tersenyum, mata dia bercahaya, tapi siap dia tundukkan kepala. It just so genuine. Argh. Aku rasa sangat segan. Aku rasa sangat kesian. Dan aku rasa cukup malu.


Segan sebab muallaf ni sangat berbudi bahasa. Ikhlas.
Kesian, sebab dia perlu berniaga dari meja ke meja dan jumpa ramai manusia yang macam celaka.
Dan malu sebab saudara baru ni jumpa ramai saudara sebangsa aku yang hati busuk macam tahi.


Sepanjang malam, sepanjang drive kereta, sepanjang mahu lelap mata, dan 2-3 hari lepas kejadian tu (31 Disember 2014, malam), aku masih teringat-ingat pada dia. Pada senyum dia yang luar biasa. Pada yakinnya dia berniaga walau ramai yang pandang hina. Dan pada gigihnya dia cari rezeki halal. Ujian untuk saudara baru aku tau bukannya kecil. Ada yang dibuang keluarga saat mereka nekad untuk menjadi seorang Muslim. Ada yang terpaksa tinggalkan dunia lama mereka dan bermula dari kosong. Tanpa apa-apa. Jalan mereka penuh ranjau dan liku.


Aku memang kalah dengan senyum. Senyuman ikhlas yang senang dibaca mata. Rasa dia sampai ke dalam. Sangat dalam. Aku berdoa semoga dia sentiasa terus gigih. Semoga Tuhan permudahkan urusan dan hidup dia. Semoga dia sukses berniaga. Dan semoga satu hari nanti dia buktikan bahawa menjadi susah tu tak mengapa, dan tak mustahil esok atau lusa dia boleh kaya dan berjaya.


Senyum dia masih aku ingat. Dan senyum uncle di farmasi juga sentiasa aku kenang.

Tak apa jadi orang susah. Usaha. Usaha. Tak payah peduli pandangan orang.

Both of them inspired me a lot.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan